Praca

Ja i przedsiębiorczość cz.III – czyli, kiedy warto założyć własną firmę?

W poprzednich artykułach zwracałam uwagę na predyspozycje indywidualne jednostki potrzebne do tego, aby skutecznie kierować firmą. Z drugiej strony, nawet jeśli owe predyspozycje posiadamy to okazuje się, że wielu osobom prowadzenie własnej firmy kojarzy się albo z sukcesem, prestiżem, poczuciem spełnienia, albo z kosztami i problemami. No więc, rozważmy za i przeciw. Zapraszam do zapoznania się ze wskazówkami.

Kiedy warto założyć firmę?

Jesteś zabezpieczony finansowo

Specjalnie umieściłam ten aspekt na pierwszym miejscu, bo na początku żadna firma nie przynosi korzyści finansowych i nie wolno się na to nastawiać. Według badań pierwsze pięć lat są kluczowe i w tym właśnie czasie upada większość firm. Tak naprawdę nikt w 100% nie jest w stanie zabezpieczyć się przed taką sytuacją, bo składa się na to wiele czynników niezależnych od nas, a mianowicie: aktualne zapotrzebowanie na produkt czy usługę, jej jakość, konkurencja i po prostu szczęście. Państwo co prawda wspiera początkujących przedsiębiorców w pierwszym okresie, ale później trzeba zmierzyć się z kosztami i problemami samodzielnie.

Pytania, na które warto sobie w tym momencie odpowiedzieć:

  • czy posiadasz pieniądze, dzięki którym jesteś w stanie przeżyć pierwsze miesiące prowadzenia działalności ?
  • czy jesteś w stanie, w razie potrzeby, znaleźć potrzebne fundusze ?
  • po jakim czasie rozważyłbyś wycofanie się z biznesu, gdyby przynosił straty ?
  • co jest dla Ciebie ważniejsze: pasja czy finanse ?

Trzeba więc wykazać się cierpliwością i determinacją, aby przeczekać gorszy okres (jedna z cech przedsiębiorcy).

Posiadasz rzetelną wiedzę, doświadczenie i kompetencje

O tym wspominałam już w poprzednim artykule, w tej chwili dodam tylko, że jeśli pracujesz w danej branży wiele lat, widzisz od „kuchni” jak to wszystko funkcjonuje, obserwujesz przełożonych, czujesz, że masz głowę pełną pomysłów to warto zastanowić się nad założeniem działalności. Pamiętaj jednak: jeśli masz poczucie jako pracownik, że niewiele zostało do nauczenia się to może być złudne, bo wystarczy rozszerzyć swoją dziedzinę, a zobaczysz jak wiele zostało do zrobienia. Jest to jeden z modeli, czyli tzw. poziome budowanie kariery. Najważniejsza rzecz, to nie zabieraj się za coś, o czym nie masz pojęcia.

Pytania, na które warto sobie w tym momencie odpowiedzieć:

  • czy Twoja praca nie daje ci spełnienia, czujesz się wypalony, sfrustrowany ?
  • co najbardziej motywuje Cię do założenia własnej firmy (misja, chęć wolności, ogólna frustracja) ?
  • czy, gdybyś zmienił pracę czułbyś się spełniony ?

Jeśli wykonujesz te same czynności od lat, posiadasz wiedzę, umiejętności, kompetencje i czujesz, że niezależnie od miejsca pracy nie możesz rozwinąć swoich skrzydeł, warto przemyśleć założenie własnego biznesu.

Pragnienie wolności, cel, chęć kontroli i nadanie znaczenia swoim działaniom to dobre cechy przyszłego przedsiębiorcy.

Jesteś osobą społeczną i pewną siebie

Niektóre osoby chcą założyć własną firmę tylko dlatego, że nie chcą pracować dla kogoś i „nabijać mu kabzę” jak to mówią, chcą być po prostu samotnym wilkiem i sami o sobie decydować. Jest to bardzo mylące myślenie, bo żaden przedsiębiorca nie jest w stanie samotnie (bez innych ludzi/społeczeństwa) odnieść sukcesu lub jego droga do sukcesu znacznie się wydłuży.

Osobom społecznym, ekstrawertykom mającym dużo kontaktów, wsparcie rodziny czy znajomych łatwiej będzie odnieść sukces. Tutaj znowu mamy do czynienia z cechami osobowości, o których wspominałam w poprzednim artykule. Osoby nieśmiałe z reguły mają problem z przebiciem się, a prowadzenie biznesu może sprawiać im problem.

Pytania, na które warto sobie w tym momencie odpowiedzieć:

  • jak postrzegają Cię inni ? czy w ich oczach również jesteś osobą społeczną ?
  • jakie są granice Twojej pewności siebie (tylko ona nie zatrzyma Twojego rozwoju) ?
  • czy masz w swoim otoczeniu osoby wspierające, które są w stanie pomóc w założeniu biznesu ?

Posiadasz świetne zdolności komunikacyjne, jesteś odważny i nie boisz się wyznań? To sygnały, że możesz stać się kimś więcej niż czyimś pracownikiem.

Dyscyplina to twoje drugie „Ja”

Do tej pory byłeś pracownikiem, więc Twoje osiągnięcia zawodowe miały zupełnie inny wymiar. Nad tobą był szef, który wszystkiego dopilnowywał, czuwał nad sytuacją, był Twoim supportem. Musisz zdawać sobie sprawę, że prowadząc firmę takiego zaplecza nie będzie, a to oznacza, że nie raz będziesz musiał wyjść poza swoją „bezpieczną strefę”. Będziesz musiał sam planować swoje zadania, sumiennie je realizować i wiedzieć, co zrobić w danym momencie, bez pomocy osób trzecich. Być może będziesz musiał zarządzać ludźmi, odpowiednio ich pokierować, czasami okazać zrozumienie, okazać „czynnik ludzki” i wesprzeć.

Pytania, na które warto sobie w tym momencie odpowiedzieć:

  • czy Twoja wiedza skupia się tylko na aspektach branżowych ?
  • czy posiadasz wiedzę biznesową ?
  • lubisz wyłapywać błędy innych po to, by się na nich uczyć, czy robisz to tylko dla przyjemności ?
  • czy gdybyś był zdany wyłącznie na siebie, wiedziałbyś, że dasz sobie radę?

Kiedyś ktoś mi powiedział, że człowiek nie musi wszystkiego wiedzieć, ale powinien wiedzieć, kogo zapytać/poprosić o pomoc. Zwiększy tym samym swoje szanse na sukces.

Podsumowując: założenie własnego biznesu wiąże się z odpowiedzialnością i wyzwaniami, na które należy być gotowym, ale nie ma sensu się zniechęcać. Jeśli ktoś ma konkretny pomysł, jest dobry w tym co robi, sprawdzi przepisy, zasięgnie rady specjalisty/specjalistów to tym samym postawi pierwszy krok w kierunku budowania swojej kariery zawodowej.

Przeczytaj też inne moje artykuły:

  1. Ja i przedsiębiorczość cz. I – czyli, czy posiadam cechy przedsiębiorcy?
  2. Ja i przedsiębiorczość cz.II – czyli, czy posiadam kompetencje przedsiębiorcy?