Czy można prowadzić sklep internetowy nie posiadając własnego magazynu?
Spis treści
Wiele osób chciałoby rozpocząć swoją przygodę z biznesem internetowym zakładając sklep, ale od razu pojawiają się pytania: a gdzie ja będę przechowywał towar ? ile pieniędzy będę musiał wyłożyć na towar ?
W praktyce okazuje się, że wcale nie trzeba posiadać własnego miejsca na towar, żeby prowadzić sklep internetowy, ba nawet nie trzeba mieć pieniędzy na zakup towaru
Oto dwa rozwiązania:
Fulfillment dla e-Commerce
rozwiązanie to polega na tym, że wynajmujesz magazyn i przekazujesz całą obsługę logistyczną Twoich zamówień innej firmie. Wykonawca może zająć się częścią lub całością procesu obsługi zamówienia: od momentu odbioru towaru od dostawcy po jego doręczenie do końcowego klienta. W ramach usługi fulfillmentu można liczyć też na obsługę zwrotów i reklamacji w pełnym zakresie, czyli pełną obsługę klienta.
Fulfillment w praktyce
- Ty zamawiasz u dostawców towar, który jest wysyłany bezpośrednio na adres współpracującej z Tobą firmy i składowany w odpowiednim miejscu ich magazynu
- klient składa zamówienie w Twoim sklepie, skąd jest ono automatycznie wysyłane do tego samego magazynu
- pracownicy magazynu kompletują zamówienie, pakują je, drukują niezbędne dokumenty (paragony, faktury, listy przewozowe) i nadają przesyłkę kurierem na adres osoby zamawiającej
Zalety fulfillmentu
- nie musisz posiadać własnej powierzchni magazynowej, a co za tym idzie nie ponosisz kosztów zakupu/wynajmu odpowiedniej wielkości pomieszczenia
- oszczędzasz czas, który musiałbyś poświęcić na działania logistyczne w swoim sklepie
- masz pewność, że Twój towar jest przechowywany w odpowiednich warunkach i nikt go nie ukradnie
- jako klient magazynu fulfillmentowego masz pełny wgląd w dokumentację i ewidencję prowadzoną przez operatora
- zmniejszasz swoje koszty, a zwiększasz przychody
- wiele platform e-commerce umożliwia również integrację z systemami magazynowymi i gdy tylko pojawi się informacja o zamówieniu, rozpocznie się proces kompletowania. Wymiana informacji działa w dwie strony i Ty też możesz na bieżąco monitorować, a także otrzymywać powiadomienia o stanach magazynowych i uzupełniać braki z wyprzedzeniem.
- jest to usługa sprawdzająca się w przypadku sklepów odpowiedniej wielkości (od ok. 100 przesyłek miesięcznie do ok. 1000 paczek)
Wady fulfillmentu
- nie widzisz fizycznie towaru
- musisz ponosić koszty obsługi zewnętrznej wszystkich spływających zamówień (koszt zatowarowania)
Dropshipping
jest bardzo podobnym modelem logistycznym do wspomnianego wyżej fulfillmentu, który zakłada wykorzystanie stanów magazynowych dostawcy bez potrzeby posiadania magazynu.
W Internecie dostępnych jest wiele platform przeznaczonych do prowadzenia sklepów internetowych, sprzedaży na Allegro/eBay oraz dropshippingu. Bardzo często, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, platformy te oferują dodatkowe usługi takie jak: usługi graficzne, dodatkowe adresy e-mail, certyfikat SSL, integrację z systemem księgowym, czy kurierami
Dropshipping w praktyce
- w swoim sklepie internetowym wystawiasz ofertę pochodzącą od konkretnego dystrybutora
- klient trafiający do Twojego sklepu dokonuje zamówienia, które przekazywane jest do systemu dystrybutora
- dystrybutor kompletuje zamówienie i wystawia w Twoim imieniu dokument księgowy dla klienta (paragon, fakturę,…). Paczka jest przekazywana kurierowi
- jednocześnie dystrybutor przesyła do Ciebie fakturę zakupu za wysłane przez niego produkty do dostarczonego przez Ciebie zamówienia.
Zalety dropshippingu
- takie same jak w przypadku fulfillingu oraz dodatkowo
- małe koszty początkowe, bo oprócz systemu sklepowego nie ponosisz kosztów związanych z zakupem towarów. Towar kupuje się na bieżąco zgodnie z zapotrzebowaniem klientów
- platformy oferujące tego typu usługi oferują gotowe szablony sklepów oraz integracje z hurtowniami
Wady dropshippingu
- uzależnienie od towarów jednego dostawcy. Współpraca z wieloma dostawcami będzie generowała dodatkowe koszty
Zarówno fulfillment, jak i dropshipping to rozwiązania godne uwagi na początek, ponieważ pozwalają zredukować koszty. W jednym i drugim rozwiązaniu jesteś pośrednikiem. Jedyny warunek, który będziesz musiał spełnić to posiadać własny sklep internetowy na dowolnym serwerze (darmowym lub płatnym) oraz, by dało się go zintegrować z hurtownią.
Przydatne strony
Integracje z hutrowniami, dropshipping