Praca

E-portfolio w relacji edukacja-zatrudnienie

Słowo portfolio pierwotnie kojarzone było ze światem malarstwa lub fotografii, co prawdopodobnie wynikało z genezy tegoż słowa oznaczającego arkusz, kartkę rękopisu, układanie białych kartek papieru w teczce, spotkać też można jego określenie jako teczka. Było to narzędzie artystów i freelancerów poszukujących klientów, a teczki pozwalały gromadzić i prezentować twórczość, pokazywać talent.

Od kiedy powstały technologie Web2.0 pozwalające użytkownikom współtworzyć treść w sieci, słowo to nabrało zupełnie innego znaczenia.

Czym jest e-portfolio ?

  • nowoczesną metodą autoprezentacji
  • naszą wirtualną tożsamością
  • dynamicznym narzędziem, tzw. elektronicznym dziennikiem, służącym do dokumentowania własnych postępów w procesie uczenia się lub rozwoju zawodowego (w przypadku osób dorosłych)
  • narzędziem pozwalającym tworzyć i zarządzać cyfrowym zbiorem danych, które reprezentują konkretne kompetencje i umiejętności danej osoby

Rodzaje e-portfolio:

  • rozwojowe np. związane z pracą lub edukacją, ukazuje umiejętności na przestrzeni czasu
  • stanowiące ocenę, pokazuje umiejętności w szczególnej dziedzinie lub domenie
  • “wizytówka”, uwydatnia doskonałą pracę, jest zazwyczaj pokazywane potencjalnym pracodawcom w celu znalezienia zatrudnienia; bywa nazywane portfoliem kariery

Zalety e-portfolio:

  • pozwala pokazać szerszemu gronu naszą pasję, nasz talent. Ujawnienie ich w sieci może przynieść wiele korzyści, bo ktoś może w naszych poczynaniach zobaczyć wielką wartość
  • poprzez aktualizowanie treści pobudza kreatywność i motywację do działania
  • pozwala zaplanować własny rozwój lub dokonać jego modyfikacji
  • wspiera refleksję zarówno nad procesem uczenia się, jak i własnym rozwojem (czyli pozwala zastanowić się nad tym, co wybrać, aby pokazać, że idę naprzód)
  • pozwala całościowo spojrzeć na aktualną sytuację
  • jest stale dostępne, w każdym czasie i na całym świecie. Jakiś pracodawca może przez przypadek się na nie natknąć w sieci i zainteresować naszą osobą
  • jest narzędziem pracy indywidualnej, co daje możliwość zaprojektowania go zgodnie z preferencjami
  • świetnie się sprawdza na urządzeniach mobilnych
  • dostarcza pracodawcom informacji, które nie mogą być zawarte w życiorysie lub liście motywacyjnym (stanowi ich rzeczywiste potwierdzenie)

Przykładowe narzędzia internetowe pozwalające tworzyć e-portfolio:

  • prosta strona internetowa na której dokonujemy wpisów, umieszczamy zdjęcia, filmiki, linki pokazujące, czego się nauczyliśmy , np. Google Sites, Wikispace, narzędzia blogowe, jak Blogger, WordPress, Blox itp.
  • na potrzeby mniejszego grona wykorzystać można dysk Google, Dropboxa czy Evernote
  • skorzystanie z platformy Moodle
  • mini e-wizytówki w About.me
  • kreator e-portfolio Mahara na licencji Open Source
  • bezpłatny system e-portfolio online udostępniony przez Instytut Badań Edukacyjnych MEN
  • inne serwisy e-portfolio online, kliknij tutaj

Przykładowe aplikacje pozwalające tworzyć e-portfolio:

  • edytory tekstu
  • arkusze kalkulacyjne
  • programy do tworzenia prezentacji multimedialnych
  • przeglądarki plików PDF

Ważne:

  • jeśli e-portfolio ma być wizytówką to należy na nie spojrzeć szerzej, tzn. jak na wyciąg z własnych zasobów utworzony celowo pod konkretnego odbiorcę. Oznacza to, że inne e-portfolio uczeń będzie tworzył wybierając się do liceum, a inne starając się o przyjęcie do drużyny harcerskiej, a jeszcze inne aplikując o pracę. Inne portfolio stworzy pisarz, a inne artysta grafik. W tym celu każdy powinien gromadzić świadectwa swojej aktywności, komentować je, tworząc w ten sposób środowisko osobistych zasobów, odpowiednio sklasyfikowanych i dopiero na tej podstawie może tworzyć e-portfolia dla różnych adresatów.
  • tworząc e-portfolio stawiaj na jakość, a nie na ilość

Czym jest e-portfolio w edukacji dorosłych można przeczytać tutaj