Są firmy, które zamiast CV proszą kandydata o link do Linkedln
Kształcenie

Są firmy, które zamiast CV proszą kandydata o link do Linkedln

Od jakiegoś czasu, średnio raz na miesiąc, przez polski Internet przechodzi fala rozmów na temat CV. Słuchamy opinie i porady osób zajmujących się rekrutacją, ale słuchamy też opinie kandydatów. Kandydaci zastanawiają się, jakie ma być ich CV, co ma zawierać, ile ma mieć stron, co napisać, żeby się wyróżnić?

CV niestandardowe, czyli:

Zacznijmy od tego, że słowo „niestandardowe” ma wiele twarzy, czyli jest to pojęcie względne. Nie bez znaczenia jest również to, co ze sobą porównujemy, np. standardowe CV jest w wersji papierowej, a niestandardowe w wersji online lub odwrotnie 🙂 Jeśli ktoś stworzy videoCV lub czarno białe CV to też będą się one wyróżniały. Pamiętaj o jednym:

wszystko co wychodzi od Ciebie jest Twoją wizytówką – życiorys też. Możesz więc potraktować go jako narzędzie wspierające lub swoją markę, którą budujesz.

Jeśli aplikujesz na stanowisko, w którym kreatywność ma znaczenie to niestandardowe CV np. graficzne, będzie stanowiło połowę sukcesu (pokażesz swoje umiejętności, zmysł estetyki, pomysłowość); videoCV przyda się, jeśli będziesz aplikował na stanowisko, gdzie wymagane jest obcowanie z kamerą. Jeśli zaś aplikujesz na stanowisko księgowe czy analityka to dobrym pomysłem będzie stworzenie CV klasycznego, papierowego. W CV najważniejsza jest jego czytelność i bezbłędność.

Profil na Linkedln zamiast CV

Media społecznościowe stały się naszą codziennością, a to oznacza, że jesteśmy mocno osadzeni w świecie online. Codziennie umieszczamy tam przeróżne informacje o nas, a więc naturalną rzeczą jest to, że są one najbardziej aktualne. Coraz częściej zdarza się więc, że kandydaci zamiast CV wysyłają do rekruterów link do ich profilu na Linkedln bądź strony internetowej, zamiast tradycyjnego CV. Jest to niewątpliwie bardzo wygodna opcja. Dlaczego warto tak zrobić ?

Korzyści:

  • oszczędność czasu – przesłanie linku gotowego profilu lub strony jest oczywistą oszczędnością czasu dla kandydata
  • pełna gotowość – rekruter zobaczy ofertę Twojego życia w kilka sekund
  • sprawdzenie pod względem niestandardowych rozwiązań – rekruter ma możliwość sprawdzenia Ciebie (lub firmy) pod kątem nieoczywistych pomysłów, a to świadczy o tym, że jesteś otwarty na zmiany
  • możesz zamieścić dużo więcej informacji niż w standardowym CV – jeśli stworzysz swoją stronę internetową, to oprócz informacji na temat doświadczenia, możesz dodać od razu swoje portfolio, przykładowe prace, opisy zrealizowanych projektów, czy też odnośniki do artykułów i publikacji, których jesteś autorem
  • mniejsze ryzyko kłamstwa – jak wiemy, papier przyjmie wszystko 🙂 Publicznie dostępny profil może zobaczyć każdy – nasz były pracodawca też. Jeśli podkoloryzujesz zakres Twoich obowiązków – dużo łatwiej może się to wydać. 

Co może pójść nie tak?

Jak to się mówi, „każda różna ma kolce” czyli:

  • sprawdź, czy informacje zawarte w standardowym CV nie rozmijają się z Twoim profilem na Linkedln. Rekruterzy zwracają w życiorysach dużą uwagę na sekcje: cele zawodowe i profil zawodowy, sprawdź wszystko dokładnie
  • możesz wygenerować swoje CV bezpośrednio z profilu Linkedln. Wchodzisz na swoje konto —> klikasz „Więcej” —> „Zapisz jako PDF”. Teraz sprawdź, czy czegoś brakuje
  • profil niepubliczny lub niedziałająca strona: sprawdź ustawienia widoczności twojego profilu dla innych osób. Odszukaj w wynikach swój profil i wejdź do niego. Spraw widoczność swojej strony www, czy ma wszystkie certyfikaty potwierdzające, że jest bezpieczna
  • profil jest Twoją wizytówką: przyszły pracodawca może sprawdzić też Twoją aktywność tam
  • duże firmy bardzo często używają ATS. Są to systemy pomagające rekruterowi zarządzać procesem rekrutacji, a konkretnie skanują CV kandydatów. Wysyłając plik, trafia on bezpośrednio do ATS.

Jak widać są plusy i minusy nowych form aplikowania. Udostępnienie profilu na LinkedIn jest oczywiście wygodną opcją, wiem, że rekruterzy są na nią otwarci, ale warto zadbać, żeby jednocześnie była to też opcja efektywna.